17 June 2008

Interview for the Sculpture Club

In Dutch.
Interview for the introduction book of the Sculpture Club by Museum Beelden aan Zee in Scheveningen, The Netherlands.

Interview met Marisa Polin bij Aad Brouwer

Marisa is kunstenaar met een hele brede kijk op kunst en de taak van kunst in onze maatschappij.

In de ontspannen atmosfeer van het museum Beelden aan Zee sprak ik met Marisa over de op handen zijnde oprichting van de ‘Sculpture Club’. We kennen elkaar door onze gezamenlijke activiteiten in Bazis, een club van ambassadeurs van het museum. Ik had vier vragen voor Marisa, ik vroeg haar;

Wat is in jouw optiek de functie van Sculptuur in de maatschappij?
‘Het mag vreemd klinken voor een kunstenaar wiens métier de schilderkunst is, maar ik vind beeldhouwkunst in het algemeen dichter bij de mens staan. Een sculptuur heeft automatisch drie dimensies en past daarmee beter bij ‘onze’ belevingswereld. De mens ondergaat zijn observaties nu eenmaal in drie dimensies en niet in twee. Beelden zijn dus feitelijk ‘daadwerkelijker’ dan schilderijen en zijn daardoor misschien wel begrijpelijker. Een van de functies van kunst in z’n algemeenheid is natuurlijk het scherp houden van mensen. Door de kritische opstelling van kunstenaars zijn zij in staat vraagtekens op te roepen en de kijker iets te vertellen.’
‘Daarnaast kun je met beeldhouwkunst ook appelleren aan het feit dat mensen ‘makers’ en ‘kijkers’ zijn. Iedereen is eigenlijk bezig met ‘vormen’, het rangschikken van een bord eten, de kledingkeuze, het gedachteloos kneden van een propje aluminiumfolie... Allemaal, vaak onbewuste, vormen van drie dimensionale expressie. Beeldhouwkunst is dus dichterbij dan we denken!’

Wat betekent het museum BAZ voor jou?
‘Een museum is eigenlijk mijn ‘kerk’. Het is de plek waar ik alleen maar ook met mensen om me heen wil zijn. Het is de plek waar ik wil leren en waar ik kan reflecteren. En het museum Beelden aan Zee is natuurlijk een fantastische plek om kunst te tonen. Het gebouw, de ligging, ik ben werkelijk trots dat ‘mijn’ stad zo’n fascinerend museum heeft. Wat BAZ nóg bijzonderder maakt, is dat het is gevestigd middenin een toeristische plaats, maar desondanks zijn stijl en kwaliteit behoudt! Beelden aan Zee is een soort hedendaagse tempel, in ieder geval voor mij!’

Ik heb je gevraagd wat jouw favoriete beeld in BAZ is. Toen ik je die vraag vooraf stelde, ging ik ervan uit dat je een soort ‘all time favourite’ zou hebben, maar je hebt me direct gecorrigeerd... Jij hebt eigenlijk een ‘dagfavoriet’.
‘Ja, dat klopt, het beeld van Hans Arp dat ik heb uitgezocht, vind ik vandaag het beste passen. Morgen is er ander licht, een andere sfeer, heb ik misschien een andere bui. Met dat soort zaken in gedachten kan ik moeiteloos elke dag een andere favoriet uitzoeken. Mijn beeld trekt me vooral aan vanwege de subtiele abstractie en de bijzondere organische vormen. Eigenlijk ben ik ook een fan van Arpe. Ik kan me nog herinneren dat ik in ‘86 beelden van hem zag in Strassbourg die ik tot de dag van vandaag niet vergeten heb. Zijn signatuur is heel duidelijk te herkennen.

Waarom ben je blij met de oprichting van de Sculpture Club?
‘Ik vind het een enorm goed initiatief om mensen die onbekend zijn met het museum BAZ bij te betrekken. Voor hen die het museum wel kennen, biedt het de kans hun betrokkenheid verder te ‘verdiepen’. Maar uiteindelijk is het gewoon goed te zien dat mensen binnen zo’n club plezier kunnen beleven aan hun interesse. Ik wens dat de club een succes wordt.

Sculpture Club. 

No comments: